onsdag 22 september 2010

Mjölk-produkter.

När jag var mindre kunde vi tjafsa, precis som man tjafsar om andra märken, om vilket mejeri som var bäst. Oftast var det vanan som avgjorde. Var den man tjafsade med från Umeå eller något, så kanske det var Norrmejerier som gällde, medan vi "Östersundare" hävdade att Milko var bäst.
Det finns en poäng, nämligen att ju närmre dig bonden bor, och mejeriet ligger, desto kortare sträcka åker mjölken för att hamna i ditt kylskåp. Detta innebär mindre utsläpp från de fordon som fraktar runt mjölken. Därför borde alla ha en egen ko...! ;) Eller, det var inte riktigt vad jag tänkte...

Jag bryter mitt vaneval när det gäller mjölkprodukter, eftersom jag när jag gjorde en liten sökning för att skaffa en uppfattning upptäckte att Norrmejerier har många lokala mjölkbönder här i Övik. Jag kan alltså få närproducerad, ekologisk mjölk av att byta mejeri - toppen! Prisskillnad? Ingen märkbar, jag tror till och med att Norrmejeriers ekologiska är några öre billigare än Milkos.

Det beror på var man bor, vilket mejeri som är "bäst". Den mjölk (eller filmjölk, grädde, ost...) som rest kortast är ofta det bästa miljöalternativet. Krav-märkningen säger att kossan dessutom hade det bra... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar