lördag 28 augusti 2010

Allvar.

Nu. Har jag kommit hem från min "turné" runt "hemtrakterna", och det är en ny månad. Nu börjar jag det här projektet på allvar. På måndag börjar skolan igen, och jag sitter just nu och skriver en handlingslista innan jag studsar iväg till affären.
Det känns lite konstigt, att en sak som jag har tänkt på så länge, och kanske pratat om ibland, faktiskt är någonting jag nu försöker med. Overkligt.

Jag medger att jag tidigare inte haft så stor koll på exakt hur mycket pengar jag lagt på mat, varje månad tidigare. Så det här leder mig automatiskt till att jag kommer bli mer medveten om det.
Jag hittade en "bok" vi fick för flera år sedan när vi var på studiebesök på banken (i högstadiet, så åtminstone 6 år sedan), där det fanns tips inför olika skeden i livet - flytta hemifrån, studera, arbeta, pension... I den hittade jag en budget för hur mycket ensamstående ungdom beräknades leva på då. I den hade dem räknat 1558 kr till mat, och jag avrundade det till 1600, och använder för att ha en utgångspunkt. Det kanske är för mycket att utgå från om man vill vara snål (och jag tror att jag hållt mig bra under det innan), men jag börjar så (fuskigt när sommarjobbets lön är lite mer pengar än studiemedlet - men bra start kanske:). Sen ser vi hur det blir...

Så, nu börjar det... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar